|
Wokół projektu |
Zasoby internetowe |
|
|
Macedonia
Makedonija
- Republika Macedonia - Republika Makedonija (ang. FYROM)
Muzyka
W
ludowej muzyce macedonskiej nawarstwiły się elementy muzycznego folkloru
greckiego, tureckiego, bułgarskiego, albańskiego, cygańskiego i in.,
zaznaczyły wpływy kultury słowiańskie, bizantyjskie, wpływy chrześcijaństwa
i islamu, wynikające ze skomplikowanej historii Macedonii. Ludowa
muzyka macedońska odznacza się bogactwem metrorytmiki, wyrażającym się
w tzw. rytmach aksakowych (rytmy bułgarskie), występujących w ramach
metrów nieparzystych, od 2-członowych (ósemka z kropką + ósemka)
do 5-członowych (ósemka z kropką + 4 ósemki); najczęstsza
postać 3-członowa (ósemka z kropką + 2 ósemki) -
metrum, zw. taktem macedońskiego oro. Pieśni charakteryzują się
skalami wąskozakresowymi (zwł. w obrębie kwarty), występuje też
dwugłos, głównie w postaci burdonu (częste współbrzmienia
sekundowe). Różnorodne jest instrumentarium: rozmaite odmiany piszczałek,
fletów (mały i duży duduk, zw. też kavalem), gajda z pojedynczym
stroikiem i zurla z podwójnym; chordofony (gusle, litarka,
bozuk, z nowszych - skrzypce, mandolina, gitara), idiofony,
membranofony (tapan, daire, def, tarabuku).
Początki
profesjonalnej muzyki macedońskiej są związane z muzyką
bizantyjską (z Macedonii pochodził pierwszy znany z nazwiska
kompozytor bułgarski, I. Kukuzeł); rozwijała się liturgiczna muzyka
cerkiewna, której rozwój zahamowała wielowiekowa niewola turecka. Życie
muzyczne zaczęło się wyzwalać spod obcych wpływów dopiero na przeł.
XIX i XX w. (działali zbieracze macedońskich pieśni lud. oraz
muzycy: A. Badev, N. Miladin, G. Smičkov, S. Mihajlov, powstawały
towarzystwa śpiewacze); 1934 w Skopiu została założona szkoła
muzyczna, 1944 - orkiestra, z której utworzono 1950 filharmonię.
Kompozytorzy macedońscy działający w XX w.: S. Gajdov, Ž.
Firfov, T. Prokopiev, T. Skalovski, P. Bogdanov-Kočko, G. Smokvarski i inni.
|